Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

O aferze dopingowej w Rosji, rocznicy śmierci Williama Szekspira oraz „Dyktaturze” Carla Schmitta

Zachęcamy do obejrzenia kolejnego odcinka programu Trzeci Punkt Widzenia z udziałem Marka A. Cichockiego, Dariusza Gawina i Dariusza Karłowicza

W najnowszym programie panowie Dariusz Karłowicz, Marek A. Cichocki i Dariusz Karłowicz poruszają problem rosyjskiego dopingu, próbując go odnieść do szczególnych dla Rosji uwarunkowań kulturowych. Jak wskazuje D. Karłowicz: „mnie interesuje kultura i polityka, która czyni możliwym przekręt o tej skali". Odpowiedzi stara się udzielić D. Gawin wprost stwierdzając, że sprawa państwowego dopingu wyraża: „atmosferę kompletnego rozkładu państwa, prawa, struktur". Jeżeli zaś chodzi o przyczynę tegoż stanu, M. A. Cichocki wskazuje, że „źródła tego są i w rosyjskim prawosławiu i w rosyjskim komunizmie".

Uwadze rozmówców nie mogło ujść wydarzenie szczególne – czterechsetna rocznica śmierci Williama Szekspira. Odnosząc się do aktualności jego twórczości D. Karłowicz stwierdza: „każde pokolenie ma swojego Makbeta". Będąc zaś pod wrażeniem wciąż żywej obecności dzieł W. Szekspira w polskiej kulturze, M. A. Cichocki stawia pytanie: „kiedy wreszcie nasi polscy filmowcy zajmą się takim fascynującym polskim tematem czyli Piastami? Polscy Piastowie to są nasze historie szekspirowskie. Tam macie wszystko: krew, zdradę, walkę o władzę".

Trzecim i zarazem ostatnim poruszonym tematem był ostatnio wydany przekład „Dyktatury” Carla Schmitta – wybitnego XX-wiecznego myśliciela. Uwagę rozmówców przykuł wpływ doświadczenia chaosu Republiki Weimarskiej oraz stojącej pod znakiem gwałtu Bawarskiej Republiki Rad na jego twórczość. D. Gawin przyznaje, że: „Monachium miało szczególną sekwencję polityczną i historyczną, która stanowi kontekst dla powstania tej książki". D. Karłowicz krótko to kwituje, mówiąc o „Dyktaturze” C. Schmitta: „Porządek w miejsce chaosu". Szerzej odnosząc się do problemu dyktatury, M. A. Cichocki rozumie ją jako: „czasowe zlecenie, które republika powierza dyktatorowi na czas określony w wyjątkowej sytuacji. Dyktatura jest zrozumiała wtedy, jeżeli jest ograniczona do pewnego czasu i jest odpowiedzią na jakiś stan, z którym normalnie republika poradzić sobie nie może". Na zakończenie D. Gawin krótko odnosi tę kwestię do polskiej tradycji politycznej, przyznając, że: „w Polsce odpowiedzią na wyjątkową sytuację nie była dyktatura, tylko konfederacja".

Zobacz całość na stronie TVP Kultura

 


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych 52 numerów TPCT w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.