Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Francesco Cavalli, Vespro della Beata Vergine

Antonina Karpowicz-Zbińkowska: Francesco Cavalli, Vespro della Beata Vergine

Szczególną ozdobą tego cyklu są psalmy, odznaczające się wyjątkowym blaskiem i inwencją swobodą melodyczną i miejscami niemalże szaleństwem i karkołomnością imitacji


Szczególną ozdobą tego cyklu są psalmy, odznaczające się wyjątkowym blaskiem i inwencją swobodą melodyczną i miejscami niemalże szaleństwem i karkołomnością imitacji -
przeczytaj kolejny felieton z cyklu Perły Muzyki Dawnej

Po szalonym sukcesie i popularności sławnego cyklu Vespro della Beata Vergine  Claudia Monteverdiego, rozsławionego najpierw przez nagranie pod dyrekcją Nicolausa Harnoncourta, potem jeszcze sławniejsze, wręcz kultowe, pod dyrekcją Johna Eliota Gardinera, a jeszcze później nagrywanego przez niemal wszystkich liczących się wykonawców muzyki dawnej, w latach 90’ przyszła moda na rekonstrukcje cyklów nieszpornych układanych z pojedynczych psalmów, hymnów i antyfon, nierzadko wielu różnych kompozytorów. Największą popularnością cieszyły się chyba barokowe weneckie brzmienia, istnieje więc wiele nagrań z rekonstrukcjami weneckich nieszporów.

Wśród gąszczu rozmaitych nagrań na szczególną uwagę zasługuje rekonstrukcja nieszporów maryjnych autorstwa Francesca Cavallego (1602-1676), kapelmistrza bazyliki św. Marka w Wenecji, w wykonaniu zespołu Concerto Palatino pod dyrekcją Bruce’a Dickeya i Charlesa Toeta. Nagranie to pochodzi z 1995 r.

O ile Monteverdi zaprojektował swoje nieszpory jako integralną całość, a więc wszystkie antyfony opracował jako concerti, a więc coś na kształt arii w stylu seconda prattica, to w rekonstrukcji (a więc czegoś w rodzaju muzycznego patchworku) nieszporów Cavallego z konieczności antyfony pozostały chorałowe, dodano jedynie, w charakterze interludiów pomiędzy psalmami, instrumentalne canzony z przepięknym, typowo weneckim brzmieniem puzonów i cornetów.

Jednak szczególną ozdobą tego cyklu są psalmy, odznaczające się wyjątkowym blaskiem i inwencją swobodą melodyczną i miejscami niemalże szaleństwem i karkołomnością imitacji. Wyjątkowej urody są zwłaszcza psalmy Lauda Jeursalem, Laudate pueri i Nisi Dominus.

Antonina Karpowicz-Zbińkowska


Czy podobał się Państwu ten tekst? Jeśli tak, mogą Państwo przyczynić się do publikacji kolejnych, dołączając do grona MECENASÓW Teologii Politycznej Co Tydzień, redakcji jedynego tygodnika filozoficznego w Polsce. Trwa >>>ZBIÓRKA<<< na wydanie kolejnych 52 numerów TPCT w 2024 roku. Każda darowizna ma dla nas olbrzymie znaczenie!

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.