front hippiasz2

Zostań wydawcą Platona!

Wesprzyj wydanie dialogu „Hippiasz mniejszy” w nowym, współczesnym tłumaczeniu!

Zebraliśmy
7587 zł
Potrzebujemy
10000 zł
Do końca pozostało
-123 dni
76%
Wsparło 71 osób
Zostań Mecenasem >>

Wydaj z nami „Hippiasza mniejszego” w nowym tłumaczeniu dr. Michała Bizonia!

„Hippiasz mniejszy” należy do wczesnych dialogów Platona. Jest także jednym z najważniejszych wśród pism Platońskich przykładów zastosowania metody elenktycznej, którą stosując, Sokrates zbija poglądy swoich rozmówców i wykazuje ich niewiedzę. Sokrates rozmawia z tytułowym bohaterem, sofistą, na temat możliwości zdecydowanego rozróżnienia oraz przeciwstawienia prawdomówności i kłamliwości. W wyniku zastosowania przez Sokratesa metody elenktycznej rozmówcy są zmuszeni do przyjęcia paradoksalnego wniosku, że ten, kto postępuje źle z własnej woli, jest człowiek dobrym i zarazem lepszym od tego, który postępuje źle mimowolnie. Dialog nie kończy się jednak żadną pozytywną konkluzją, lecz uznaniem własnej niewiedzy przez Sokratesa.

Już niedługo Teologia Polityczna, Ośrodek Myśli Politycznej i Państwowy Instytut Wydawniczy wspólnie wydadzą w serii „Biblioteka Klasyczna” nowe tłumaczenie tego dialogu przygotowane przez doktora Michała Bizonia z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Oprócz samego tekstu tłumaczenia nowe wydanie będzie zawierało tekst grecki, obszerny komentarz tłumacza oraz bibliografię.

O „Hippiaszu mniejszym”, zastosowanej w nim metodzie elenktycznej i jej rezultatach powiedziano między innymi:

Nie ma powszechnie przyjętego określenia metody elenktycznej Sokratesa. (…) Za punkt wyjścia metody elenktycznej Sokratesa można przyjąć jego interpretację wyroczni delfickiej, według której nie ma człowieka mądrzejszego od Sokratesa (Obrona 21a). Sam Sokrates nie uważa się za mądrego, lecz jednocześnie nie chce zarzucać bogu kłamstwa (Obrona 21b). Zatem podejmuje się ustalenia znaczenia wyroczni poprzez badanie wiedzy osób uznawanych powszechnie za mądre. Skutek badania jest negatywny. Sokrates przekonuje się, że rzekomi mędrcy tak samo jak i on nie posiadają wiedzy odnośnie do „rzeczy najwyższej wagi” (Obrona 22d), o którą chodziło Sokratesowi. Ugruntowuje to prawdziwość wyroczni – istotnie nikt nie jest od Sokratesa mądrzejszy, choć on sam nie mylił się odnośnie do własnej niewiedzy (Obrona 23a–b; por. Ion 532d). Wszyscy inni także nie posiadają wiedzy, lecz jedynie Sokrates zdaje sobie z tego sprawę (Obrona 23b; por. 21b) (dr Michał Bizoń).

Filozof nie widzi możliwości skonstruowania teorii moralnej, która nie byłaby ugruntowana w konwencjonalnych przekonaniach etycznych, jednocześnie wie, że jest to ryzykowne, ponieważ konwencjonalne opinie są obarczone poważnymi błędami. Filozof ma nadzieję, że udało mu się te defekty wyplenić, wszelako jedynym sposobem przekonania się o skali osiągniętego sukcesu są w jego przypadku codzienne rozmowy z pozostawiającymi wiele do życzenia rozmówcami. Jak bardzo Sokrates, natrafiwszy któregoś dnia na kogoś bieglejszego niż on sam w sztuce konwersacji, byłby skłonny do wprowadzenia radykalnych zmian w obrębie swojego systemu moralnego? Czy odmówiłby komuś takiemu statusu moralnego eksperta tylko na tej podstawie, że człowiek ten utrzymywałby, że czasami trzeba się dopuścić niesprawiedliwości? W „Hippiaszu mniejszym”, jak w tylu innych wczesnych dialogach, obcujemy z głębią Sokratejskich pytań oraz z uczciwością intelektualną, z jaką Sokrates mierzy się z tymi pytaniami. Zarówno w przypadku tego dialogu, jak i wielu innych, powinniśmy odrzucać wszystkie interpretacje, które kwestionują tę fundamentalną cechę Sokratesa jako człowieka (Richard Kraut, Sokrates i państwo, tłum. M. Filipczuk).

 

Każda osoba, która wesprze wydanie książki, zostanie wymieniona z imienia i nazwiska na pierwszych stronach publikacji (chyba że zadeklaruje chęć pozostania anonimowym darczyńcą).

Każdy, kto dokona wpłaty z dopiskiem „Hippiasz” w wysokości co najmniej 65 zł, otrzyma publikację gratis.

Osoby, które zdecydują się wesprzeć książkę kwotą 400 zł, otrzymają cztery tomy z kolekcji dzieł Platona („Kriton”, „Obrona Sokratesa”, „Eutyfron” i „Hippiasz”).

Darczyńcy, którzy zaoferują ponad 1 000 zł, otrzymają także specjalne podziękowania na stronie redakcyjnej i imienne podziękowania podczas uroczystej premiery dzieła.

Darowizny na wydanie książki można przekazać także tradycyjnie wpłacając wybraną kwotę na konto Fundacji Świętego Mikołaja 64 2130 0004 2001 0299 9993 0001 z dopiskiem „Hippiasz”.

 

Konto bankowe dla przelewów zagranicznych:

Fundacja Świętego Mikołaja, nazwa banku: PKO PB, SWIFT: BPKOPLPW

Numer konta IBAN:  PL18 1440 1387 0000 0000 1092 6483 z dopiskiem „Hippiasz”.

100
200
Wspieram budowę
inną kwotą
Podaj kwotę
Wspieram
W przypadku darowizny gwarantującej wysyłkę książki, na wskazany adres pocztowy będzie wysłana publikacja.
Wybierz metodę płatności