Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Kant. Imperatyw nowoczesności [TPCT 411]

Kant. Imperatyw nowoczesności [TPCT 411]
Autor grafiki Michał Strachowski

Immanuel Kant jawi się jako postać, która w znacznej mierze stoi u progu rodzącej się myśli nowoczesności wraz z jej ideami. 300. rocznica urodzin niemieckiego filozofa, jest dobrym momentem, aby dostrzec jego dorobek, ale również postawić pytania o aktualność kantowskich idei w XXI wieku. Jakie wyzwania nowoczesności referują do jego idei? Czy uniwersalizm moralny ma jeszcze swoje miejsce w kształcie, który był postulowany? I wreszcie, czy idea wiecznego pokoju jest realizowalna w obliczu współczesnych konfliktów i złożoności stosunków międzynarodowych?

Można się poważnie zastanawiać, kiedy filozofia stanęła w obliczu kryzysu metafizycznego. I czy można przyjąć, że był to moment, w którym narodziła się w pewnym stopniu idea nowoczesności, która z jednej strony przełamuje na dobre klasyczne i scholastyczne ujęcie rzeczywistości, by z drugiej zaczynać wyciągać konsekwencje ze zmiany zapoczątkowanej w nowożytności? Immanuel Kant zaoferował rozwiązanie, które miało na zawsze zmienić oblicze myśli zachodniej, jawiąc się jako kluczowa postać dla zrozumienia nowoczesności, w której uwypukla się idea sprzeczności między wiarą i rozumem. Kant obiera drogę racjonalizmu, jednak tego, który opuścił już klasyczną arystotelesowską domenę. Jednocześnie poprzez postulowanie moralności niezależnej od religii, biorąc rozbrat z metafizyką  w pewien sposób stara się zaradzić wyzwaniom wyłaniającym się w jego epoce, jednocześnie próbując zachować resztki idei dawnego świata. W jaki sposób zatem czytać dziś Kanta, w świecie, który jest spadkobiercą jego idei?

Kant żył i tworzył w epoce, w której Europa zaczęła poważnie kwestionować własne fundamenty. Wraz z nastaniem Oświecenia, w centrum tej rewolucji intelektualnej znajdowało się przekonanie, że rozum, wiara, poznanie, rzeczywistość – zajmują osobne domeny, pozostają w separacji. Niemiecki filozof, obierając drogę racjonalizmu, nie odżegnywał się od metafizyki (jedynie tej w klasycznym ujęciu), ale starał się ją zreformować tak, aby mogła wyswobodzić się z Absolutu, zasadzającym się na chrześcijańskim porządku świata, i przenieść resztki idei do przestrzeni już zsekularyzowanej. W Krytyce praktycznego rozumu" oraz w Metafizyce moralności", Kant rozwija ideę imperatywu kategorycznego, który stanowi uniwersalną zasadę moralną wynikającą z samej racjonalności. Kantowska etyka deontologiczna, przenosiła system moralny, zasadzający się na uznaniu Prawodawcy oraz prawie naturalnym, na grunt, który nie potrzebował tego zewnętrznego uzasadnienia, a osadzał je w przestrzeni wewnętrznej człowieka, która miała działać już w perspektywie horyzontalnej, a nie wertykalnej.

Jednak nie tylko etyka została sprowadzona na ziemię i zakotwiczona w porządku człowiek-człowiek. Kant odrzucał pasywny model poznania, w którym umysł jest tylko odbiornikiem wrażeń zewnętrznych. Wprowadził ideę, że umysł aktywnie kształtuje doświadczenie poprzez kategorie a priori, takie jak czas i przestrzeń. To przesunięcie otworzyło drogę dla nowoczesnej filozofii umysłu oraz epistemologii, wskazując na konstruktywną rolę podmiotu w poznawaniu świata. W zasadzie, następuje moment, w którym obiektywna rzeczywistość, zaczyna być postrzegana i to właśnie sposób jej widzenia, staje się elementem namysłu a nie zastany obiektywny stan rzeczy. Co więcej, Kant utrzymywał, że granice teoretycznego rozumu uniemożliwiają mu dostęp do świata, który wykracza poza empiryczne zjawiska; to, co leży poza, staje się domeną rozumu praktycznego. W tej perspektywie, istnienie Boga jawi się jako konieczność dla moralnego i szczęśliwego życia, co skłania rozum praktyczny do postulowania Jego obecności.

Kant skupiał się na uniwersalnych zasadach moralnych i prawa, wierząc w możliwość postępu i harmonii w stosunkach międzynarodowych poprzez rozumne działanie. Jego koncepcje wiecznego pokoju opierały się na idei republikanizmu, federalizmu i kosmopolityzmu jako fundamentów porządku światowego opartego na prawie i moralności, które dziś stanowią punkt odniesienia dla wszystkich idei uniwersalistycznych i konstruktywistycznych, jednocześnie coraz częściej wchodzących w konflikt z realizmem politycznym. Konfrontacja dwóch sprzecznych porządków: utworzenia ponadczasowych zasad i modelu, zakładających możliwość istnienia uniwersalnego ładu, który mógłby rządzić ludzkimi działaniami na całym świecie, postulowany przez autora Krytyki czystego rozumu” oraz wizji polityki, która z natury opiera się na konflikcie, wskazującej, że uniwersalne normy, odarte z kontekstu politycznego i społecznego, nie mogą skutecznie adresować złożoności realnych stosunków międzyludzkich i międzynarodowych – w pewnym sensie dobrze obrazują dzisiejszą perspektywę polityczności.

Immanuel Kant jawi się jako postać, która w znacznej mierze stoi u progu rodzącej się myśli nowoczesności wraz z jej ideami. 300. rocznica urodzin niemieckiego filozofa, jest dobrym momentem, aby dostrzec jego dorobek, ale również postawić pytania o aktualność kantowskich idei w XXI wieku. Jakie wyzwania nowoczesności referują do jego idei? Czy uniwersalizm moralny ma jeszcze swoje miejsce w kształcie, który był postulowany? I wreszcie, czy idea wiecznego pokoju jest realizowalna w obliczu współczesnych konfliktów i złożoności stosunków międzynarodowych?

Jan Czerniecki
Redaktor naczelny

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

05 znak uproszczony kolor biale tlo RGB 01 

Pozostałe artykuły

Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.